Progress Billing به عنوان یکی از متداول ترین روش های صورتحساب برای قراردادهای بلندمدت در نظر گرفته می شود. به طور معمول، هنگام بستن قراردادها، همیشه برخی از پرداخت های اولیه درگیر می شود، چیزی حدود 50٪ از کل پروژه، و مابقی پس از اتمام آن پرداخت می شود. پرداخت مبلغی به این میزان قابل توجه قبل از اینکه کار هنوز هیچ نشانه ای از شروع را نشان ندهد، مشتری را در معرض خطر از دست دادن سرمایه قرار می دهد. اگر این خطر نگرانی است، پس از آنجاست که صورتحساب پیشرفت وارد میشود!
مراحل مربوط به صورتحساب پیشرفت
صورتحساب پیشرفت منافع شما را تضمین میکند و کمک میکند تا بخشی از پرداختها را متناسب با پیشرفت کار تکمیل شده پروژه انجام دهید، به طوری که مطمئناً میتوانید نسبت به مسیری که پروژه در آن پیش میرود، اطمینان داشته باشید. بیایید به یک راهنمای سریع در مورد نحوه استفاده منظم از این سیستم صورتحساب برای به دست آوردن خروجی های مورد نظر نگاه کنیم.
1. مذاکره قرارداد
قرارداد اولیه باید به خوبی مورد مذاکره قرار گیرد و در مورد نقطه عطف، هزینه قرارداد، دفعات پرداخت، دوره تکمیل تخمینی پروژه که هر دو طرف باید در مورد آن توافق کنند بحث شود. شما باید بتوانید در مورد مزایای مرتبط با صورتحساب پیشرفت صحبت کنید و اینکه احتمالاً سنگ بنای اجرای این روش صورتحساب برای اطمینان از جریان نقدی مثبت است.
2. برنامه پیشرفت را تنظیم کنید
درک این نکته حیاتی است که صورتحساب پیشرفت شامل پرداخت بخشی برای بخش کار انجام شده است. شما باید روی تقسیم پروژه به هر حوزه کاری تمرکز کنید و هر مرحله را از ابتدا تا اتمام آن جدا کنید. باید با تمرکز بر شناسایی میزان مواد، کارگران پیمانکار فرعی، مفهوم و طراحی، کار در محل، بازرسی، مدت زمان و غیره مورد نیاز برای هر مرحله و هزینه مربوط به آنها انجام شود.
3. شناسایی کار در حال انجام
هنگامی که روش صورتحساب صورتحساب پیشرفت اجرا شد، جدول زمانی پروژه به درصد کار انجام شده تقسیم می شود. پرداخت برای هر بخش تکمیل شده پروژه پس از ارائه گزارش تکمیل برای دوره خاص به مشتری منتشر می شود. شناسایی کار در حال پیشرفت و درصد تکمیل به ارزیابی نقطه عطف پیشرفت و پس از آن محاسبه فرکانس پرداخت کمک می کند. فرض کنید با رسیدن به نقطه عطف پروژه به ترتیب 25%، 35%، 50%، سپس 25%، 35% و 50% از کل پرداختی صادر می شود. ذکر درصد تکمیل دوره فعلی و همچنین کل تجمعی برای صورتحساب پیشرفت الزامی است.
4. پرداخت فاکتور
پس از دریافت گزارش کار مناسب از سوی کارفرما در خصوص وضعیت اتمام پروژه، با ارائه اطلاعات مربوط به درصد انجام کار، نقطه عطف پروژه و مصالح خریداری شده، کارفرما اقدام به صدور فاکتور می نماید. محاسبه گزارش ها باید دقیق باشد و قبل از پرداخت باید مورد بررسی و تأیید قرار گیرد. هر مبلغ معرفی شده یا تغییر در بودجه باید در فاکتور قید شود.
راه رو به جلو
استفاده از صورتحساب پیشرفت، سودآوری و قابلیت اطمینان مشتری را در یک پروژه تضمین می کند. حتی در مورد ناموفق این که فروشنده قرارداد را در اواسط راه ترک کند، مشتری همیشه می تواند این اختیار را داشته باشد که فروشنده دیگری را بدون از دست دادن سرمایه استخدام کند. علاوه بر این، صورتحساب پیشرفت به عنوان یک انگیزه برای فروشنده عمل می کند، زیرا پروژه های در مقیاس بزرگ معمولاً زمان بیشتری نسبت به زمان تخمین زده شده برای اتمام دارند و موضوع پرداخت تا پایان فاز نهایی پروژه باقی می ماند. این امر پیمانکار را وادار می کند تا پروژه را در اسرع وقت به پایان برساند که برای مشتریان مفید است و همچنین به حفظ جریان نقدی روان کمک می کند!