مبانی حسابداری ساختمانی – حسابداری برای شرکت های ساختمانی


رویه ها و شیوه های حسابداری بر اساس نوع کسب و کار و شیوه های اتخاذ شده توسط سازمان ها در بخش های مختلف متفاوت است. در صنعت ساخت و ساز، شرکت ها و پیمانکاران در مورد حسابداری با چالش های منحصر به فردی روبرو هستند، زیرا حسابداری برای بخش ساخت و ساز با شیوه های معمول حسابداری متفاوت است. صنعت ساخت و ساز هیچ ساختار تجاری ثابتی ندارد و پیمانکاران بخش عمده ای از نیروی کار ساختمانی را تشکیل می دهند. حسابداری در ساخت و ساز برای کسب و کار بسیار مهم است و برای عملکرد صحیح کسب و کار و اطمینان از سود خوب سازمان مهم است.

به این ترتیب، حسابداری صنعت ساختمان شامل نظارت بر دسته های مختلف هزینه ها مانند هزینه های مربوط به ابزار و تجهیزات، تحویل مواد به محل کار، پاکسازی مواد اضافی هنگام تکمیل کار و غیره است.

شرکت های ساختمانی باید از اصول اولیه آن آگاهی داشته باشند حسابداری ساخت و ساز آنها را قادر می سازد تا هزینه ها را به طور دقیق ردیابی کنند و در نتیجه منجر به بهبود سود، مدیریت بهتر جریان های نقدی و افزایش سود آنها شود. حسابداری ساخت و ساز می تواند به یک جنبه بسیار مهم برای هر تجارت تبدیل شود و اغلب به کمک نیاز است.

ساختار و روش های حسابداری ساخت و ساز – مروری

بیایید اکنون به این سؤال اساسی بپردازیم که “حسابداری ساختمانی چیست؟؟”

راهنمای کامل حسابداری ساخت و ساز – به عبارت ساده، شکلی از حسابداری پروژه است که در آن هزینه ها به قراردادهای خاص اختصاص می یابد. مشاغل جداگانه در سیستم حسابداری برای هر پروژه ساخت و ساز اختصاص داده می شود و هزینه ها با اضافه کردن آنها به شماره شغلی منحصر به فرد که هزینه ها برای آن انجام شده است، به پروژه مشخص می شود. این فرآیند به افراد مسئول یک پروژه ساختمانی کمک می کند تا تمام هزینه های انجام شده و هزینه های احتمالی که در آینده نزدیک انجام می شود را پیگیری کنند. این به آژانس ساخت و ساز اجازه می دهد تا بودجه موثری را تدوین و تعیین کند.

علاوه بر این، تعدادی از هزینه‌های غیرمستقیم نیز به پروژه‌های ساختمانی پرداخت می‌شود (مانند نظارت، اجاره تجهیزات، بیمه و غیره) و درآمد حاصل از قرارداد ممکن است بر اساس روش تکمیل شده قرارداد باشد.

قوانین معمول تحقق درآمد تحت اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) لزوماً برای قراردادهای ساخت و ساز بلندمدت اعمال نمی شود. برای ارائه تصویری دقیق تر از عملکرد مالی یک شرکت ساختمانی یا یک پیمانکار – قوانین GAAP اجازه می دهد تا درآمدها و هزینه ها با پیشرفت ساخت و ساز تحت دو روش زیر برای حسابداری ساخت و ساز شناسایی شود:

  • روش درصد تکمیل – که عمدتاً بر اساس طول و پیچیدگی پروژه های ساختمانی استفاده می شود
  • روش قرارداد تکمیل شده – جایی که درآمد زمانی شناسایی می شود که پروژه تقریباً یا به طور کامل به پایان رسیده است. این روش معمولا در صنعت ساخت و ساز مسکونی کاربرد دارد

این دو روش مطمئن ترین روش های حسابداری ساخت و ساز برای پیمانکاران عمومی، توسعه دهندگان و پیمانکاران فرعی هستند.

بهترین روش های حسابداری ساختمانی کلیدی

برخی از شیوه های حسابداری ساخت و ساز برای تضمین داده های دقیق، قابل اعتماد و معنی دار اساسی هستند. اینها عبارتند از:

قرارداد تکمیل شده

یکی از رایج ترین روش ها در حسابداری ساخت و ساز، روش قرارداد تکمیل شده، تهیه صورت های مالی درآمد پس از اتمام ساخت را الزامی می کند. زمانی که پروژه طولانی نباشد و میانگین سود ناخالص آن حتی یک میلیون دلار هم نباشد، ابزاری است.

درصد تکمیل

این حسابداری برای پروژه هایی که برای مدت طولانی ادامه دارند سودآور و ضروری است. برخلاف روش فوق، درآمدها و همچنین مبلغ سرمایه گذاری سالانه در صورت های مالی محاسبه می شود. تلاش می کند تا هزینه ها و درآمدهای انجام شده در پروژه را محاسبه کند و سود و زیان هر کار را مشخص کند.

هزینه یابی شغل

حسابداری هزینه کار برای ساخت و ساز شامل دو هدف است، به عنوان مثال

  • تخصیص هزینه های تولید، یعنی تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری برای یک کار
  • ردیابی سرمایه گذاری عملی در آن مشاغل

هدف آن تعیین برآورد هزینه ساخت و سپس مقایسه آن با هزینه های واقعی است. اغلب، هزینه های شغلی با برآوردی که در ابتدای پروژه ایجاد شده است مقایسه می شود تا مشخص شود پیش بینی ها و محاسبات برای ردیابی پیشرفت کار چقدر دقیق بوده است.

حسابداری نرم افزار

استفاده از نرم افزار حسابداری در حین حسابداری برای شرکت های ساختمانی یک راه مقرون به صرفه و صرفه جویی در زمان برای کاهش تلاش انسان و افزایش دقت است. نه تنها حسابداری، بلکه استفاده از نرم افزار در صنعت، رویکرد حسابداری را متحول کرده است. در حال حاضر، کار حسابداری ساده تر و سریعتر شده است، همراه با دقت بالا. روش های حسابداری ساختمانی را می توان در اکثر گزینه های حسابداری نرم افزار یافت.

گزارش های رایج حسابداری

حسابداری شرکت ساختمانی شامل تهیه گزارشات مختلف است. برخی از آنها در زیر ذکر شده است.

  • قدیمی شدن حساب های دریافتنی – گزارش شامل پرداخت های معلق است. این پرداخت‌ها قبلاً فاکتورها را انجام داده‌اند. بنابراین، به ردیابی دیرکرد پرداخت ها و ابداع استراتژی های جمع آوری کمک می کند
  • پیری حساب های پرداختنی – این گزارش حسابداری دارای جزئیات مبالغی است که شرکت ساختمانی به سایر تجار/تجار بدهکار است
  • صورت سود و زیان/درآمد – این گزارش مستلزم گزارشی از هزینه های پروژه و درآمد حاصل از پروژه است. این بینشی در مورد میزان ضرر یا سود شرکت از طریق پروژه ساخت و ساز می دهد
  • ترازنامه – ترازنامه شامل اطلاعات ارزش مشترکی است که شرکت نگهداری می کند و دارایی ها به همراه بدهی هایی مانند بدهی ها.
  • موجودی نقدی یا گزارش جریان نقدی – نوعی گزارش دوره ای است که حاوی جزئیات پولی است که در مقابل پولی که در یک بازه زمانی خاص خرج شده است، دریافت شده است. این بیانیه برای قضاوت در مورد هزینه های آینده پروژه مفید است

برون سپاری فعالیت های حسابداری ساخت و ساز

برای سهولت انجام، مشاغل می توانند فعالیت های حسابداری خود را به OHI برون سپاری کنند. ما با طیف گسترده ای از شرکت های ساختمانی از جمله پیمانکاران عمومی، توسعه دهندگان، پیمانکاران فرعی، شرکت های خدمات مرتبط با ساخت و ساز و غیره کار کرده ایم. ما پیچیدگی های موجود در حسابداری ساخت و ساز را حتی در عملکردهای اساسی حسابداری مانند حساب های پرداختنی درک می کنیم. درک خوب ما از مفاهیم حسابداری ساخت و ساز مانند کدهای شغلی، کدهای هزینه، و صورتحساب بر اساس نقطه عطف، قراردادهای قرعه کشی، سفارشات تغییر، عقب نشینی و از جمله به ما کمک می کند حتی در پروژه های نسبتاً پیچیده در یک بازه زمانی کوتاه مهاجرت کنیم. حسابداری برون سپاری یک راه حل بسیار خوب برای هر کسب و کاری است تا به راحتی به فعالیت خود ادامه دهد و بدون هیچ گونه مشکل اساسی، کسب و کار را به راحتی انجام دهد.

ما را برای رشد خود انتخاب کنید


دیدگاهتان را بنویسید