طراحی و ساخت داشبورد مالی کارآمد: راهنمای نهایی


داشبورد مالی چیست؟

داشبوردهای مالی ابزارهای مدیریتی جامعی هستند که به سازمان ها کمک می کنند تا KPIهای مالی مربوطه را پیگیری کنند و اقدامات سریعی را در مورد مسائل مالی مبرم انجام دهند. داشبوردهای مدیریت مالی کمک به ارائه یک راه حل مدیریت پول نقد کارآمد که امکان بررسی عواملی مانند درآمد، هزینه، سودآوری و غیره را فراهم می کند.

در دنیای پر سرعت امروز، نیاز به اطلاعات در زمان واقعی برای اتخاذ هر تصمیم مهمی بسیار مهم است. داشبوردهای مالی دقیقاً این امکان را می‌دهند و به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا داده‌ها را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کنند و بینش‌های مالی ارزشمندی را ارائه دهند. آن‌ها به متخصصان مالی اجازه می‌دهند تا با در دسترس قرار دادن اطلاعات مرتبط، به راحتی آن‌ها را جستجو کنند.

ساخت داشبورد مالی

داشبورد مالی یک راه عالی برای ارائه تصویری از موفقیت یا شکست مالی شرکت شما است. یک داشبورد مدیریت مالی است بیشتر شبیه یک پلت فرم یک مرحله ای برای رسیدگی به تمام سوالات مالی مرتبط با کسب و کار است. بیایید به برخی از مراحل برجسته ای که برای ایجاد یک داشبورد مالی باید دنبال کنیم عمیق تر بپردازیم.

چندین چیز وجود دارد که باید در هنگام ساختن به خاطر داشته باشیم داشبورد عملکرد مالی در اینجا نکات مهمی وجود دارد که باید هنگام ساخت داشبورد خود در نظر بگیرید.

مراحل ساخت داشبورد مالیمراحل ساخت داشبورد مالی

اهداف خود را مشخص کنید

بسیار مهم است که اهداف مالی خود را از قبل تعیین کنید تا بتوانید بر این اساس داشبورد مالی خود را بسازید و به آن تکیه کنید. در صورتی که از یک کارت امتیازی متوازن استفاده می کنید، دیدگاه مالی مکان خوبی برای شروع ساخت داشبورد شما خواهد بود. این معیار یک معیار مستقیم است و به شما کمک می کند تا متغیرهای مالی مانند هزینه ها، سود، درآمد و غیره را زیر نظر داشته باشید. با این حال، متغیرهای این نمای کلی شاخص های مالی عقب مانده هستند زیرا اطلاعات مربوط به ماه یا سه ماهه گذشته را ارائه می دهند. .

معیارهای خود را انتخاب کنید

یک داشبورد مالی خوب باید شامل معیارهای مالی باشد که یک نمای کلی از سلامت مالی و عملکرد کسب و کار شما ارائه دهد. متغیرهای مالی زیادی وجود دارد که می توانید آنها را بگنجانید، اما فقط باید آنهایی را انتخاب کنید که شاخص های کلیدی عملکرد مالی مربوطه را نشان می دهند. این ممکن است بسته به نوع سازمان متفاوت باشد، اما معمولاً موارد رایج شامل متغیرهایی مانند سود، جریان نقدی، فروش و غیره است.

هنگام انتخاب معیارهای داشبورد مالی خود، دو نکته مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. اولین مورد این است که شما باید از نمایش حجم عظیمی از داده ها خودداری کنید و آن را انعطاف پذیر نگه دارید تا در صورت لزوم بتوانید به جزئیات دسترسی داشته باشید. ثانیاً، شما باید بتوانید با خلاصه کردن آن‌ها به جای گزارش ساده داده‌ها، اطلاعات ارزشمندی از داده‌ها به دست آورید.

نکته مهم دیگر مرتبط کردن آن با مخاطب است. باید داشبورد مالی را طبق نیاز مخاطب آماده کنید. باید بدانید چه کسانی از داشبورد استفاده خواهند کرد، به چه نوع آماری نیاز دارند و کجا منتشر خواهد شد. به عنوان مثال، داشبورد مالی در وب سایت شما برای مخاطبان عمومی است و نیازی به بررسی دقیق ندارد. از سوی دیگر داشبورد ارائه شده به ذینفعان شرکت دارای معیار دقیق تری خواهد بود.

گزارش عملکرد

داشبورد مالی شما به عنوان یک باروگرافی عملکرد مالی عمل می کند و باید بتواند سلامت مالی کلی سازمان شما را نشان دهد. برخی از معیارهای مالی برای نشان دادن روندها در مدت زمان طولانی مناسب هستند در حالی که سایر معیارها ممکن است عملکرد یک دوره حسابداری خاص را نشان دهند. معیارهایی که برای نشان دادن روند اضافه کاری مناسب هستند شامل درآمد، سود خالص و موارد دیگر است، در حالی که یک نسبت سنجی به همراه سایر نسبت ها می تواند برای نمایش عملکرد دوره جاری استفاده شود.

الف داشبورد تحلیل مالی باید به شما کمک کند عملکرد و رشد خود را تجزیه و تحلیل کنید. داشبورد مالی شما باید برای اندازه گیری اهداف یا اهداف مرتبط با متغیرهای مالی شما نیز مجهز باشد. اهداف به سادگی تخمین های شما را در رابطه با یک متغیر خاص نشان می دهند و به تشخیص اینکه آیا عملکرد سازمان شما زیر یا بالاتر از معیار تعیین شده توسط شما در ابتدا بوده است کمک می کند. این به تحلیلگران یا مخاطبان هدف در مورد عملکرد مالی شما می گوید و به طراحی اقدامات استراتژیک مورد نیاز برای موفقیت کسب و کار کمک می کند.

نمایش گرافیکی

همیشه باید از ابزارهای ارائه گرافیکی مانند نمودارها و نمودارهای میله ای در داشبوردهای مالی خود استفاده کنید. این ابزارهای نمایش گرافیکی به مخاطب کمک می کند تا بدون صرف زمان زیاد برای پیمایش در اطراف شاخص های نامربوط، به سرعت اطلاعات را درک کند. می‌توانید هنگام ایجاد شاخص‌های گرافیکی خود از بهترین شیوه‌هایی استفاده کنید، مانند «عملکرد سال به سال» برای یک متریک چرخه‌ای، نمایش وضعیت برای نقاط داده واحد، ترکیب چند معیار، استفاده از ابزارهای مشابه برای همه معیارها و غیره.

نمایش گرافیکی برای جالب‌تر کردن کار شناخته شده است و نمایش بصری به ردیابی بهتر تغییرات کمک می‌کند. بنابراین هنگام آماده سازی خود داشبورد تحلیل مالی، توصیه می شود که نمایش گرافیکی را نیز شامل شود.

برخی از دستورالعمل های مهم برای ایجاد داشبورد مالی شما

در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که می تواند به شما کمک کند داشبورد مالی ایده آل خود را به راحتی ایجاد کنید.

دستورالعمل های ایجاد داشبورد مالیدستورالعمل های ایجاد داشبورد مالی

مجموعه ای متنوع از معیارها بسازید

توصیه می‌شود هنگام ساخت داشبورد مالی خود مجموعه‌ای از معیارهای مالی متنوع را به کار ببرید تا در نهایت، سازمان بتواند تشخیص دهد چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست. دادن گزینه های بیشتر به حرفه ای ها به نتایج خوبی کمک می کند.

آنها تنها پس از یک فرآیند آزمایش قادر به درک تمام معیارهای مرتبط و مهم خواهند بود. برخی از زمینه های برجسته ای که باید در حین ادغام معیارها در داشبورد مالی خود روی آنها تمرکز کنید شامل نتایج عملیاتی برای سازمان، اقدامات ترازنامه، شاخص های مرتبط با جمع آوری کمک مالی و غیره است.

مقایسه عملکرد با اهداف مورد نظر

داشتن یک معیار هدف که به عنوان معیاری برای شناسایی و ارزیابی عملکرد مالی یک سازمان عمل کند، مهم است. نمایش ارقام هدف در مجاورت عملکرد واقعی شما با استفاده از ابزارهای گرافیکی به برقراری ارتباط بهتر با مخاطب کمک می کند و مقایسه جالبی را برای آنها فراهم می کند. این به شناسایی مناطقی که عملکرد شما در آنها عقب مانده است کمک می کند، و همچنین می توانید استراتژی هایی را برای مقابله با وضعیت آماده کنید.

ایجاد یک داشبورد قابل نگهداری

یکی از مهم ترین مواردی که باید در هنگام ایجاد داشبورد در نظر داشته باشید این است که به راحتی قابل نگهداری باشد. راه های زیادی برای ساخت یک داشبورد مالی عالی با استفاده از ابزارهایی مانند مایکروسافت، Salesforce و غیره وجود دارد. این روزها حتی می توانید یک داشبورد خودکار را با استفاده از پلتفرم های تخصصی انتخاب کنید.

به جای اینکه به دنبال ابزاری با مشخصات بالا برای ایجاد یک داشبورد مالی باشید، باید راه حل هایی را انتخاب کنید که به روز رسانی آسانی را ارائه می دهند و مدیریت آن در دراز مدت دشوار نخواهد بود. اگر می خواهید راه حلی آسان و قابل مدیریت داشته باشید، قطعاً باید از مهندسی بیش از حد داشبورد مالی خود خودداری کنید.

درباره

اوهی مالی تخصصی است و برون سپاری حسابداری ارائه دهنده خدمات با بیش از پانزده سال تجربه برون سپاری مالی و حسابداری. ما دارای تخصص برون سپاری عملکردی قوی در فرآیندهای حسابداری نهایی هستیم که فعالیت های حسابداری روزانه، تطبیق ها، فرآیندهای نهایی سازی حساب های پایان ماه و پایان سال، بازپرداخت کارکنان، پردازش حقوق و دستمزد، گزارش های مالی و داشبوردهای مدیریتی را پوشش می دهد. ما داشبوردهای عملکرد مالی سال‌ها به کسب‌وکارها کمک کرده‌اند و به آن‌ها کمک کرده‌اند تا پیشرفت خود را پیگیری کرده و بر اساس آن استراتژی‌سازی کنند.

OHI به بیش از 300 مشتری در سراسر ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا خدمات ارائه می دهد.


درباره خدمات داشبورد مالی املاک و مستغلات ما بیشتر بدانید: داشبوردهای سطح نمونه کارها | داشبورد اجاره ای | داشبوردهای مالی | خلاصه اجرایی – مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید