سرمایه گذاری در املاک اجاره ای معمولاً به عنوان بهترین استراتژی سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران چند خانواده در نظر گرفته می شود. نه تنها یک منبع اضافی از درآمد منظم را برای آنها فراهم می کند، بلکه منجر به قدردانی مداوم از ارزش پرتفوی آنها می شود.
با این حال، قبل از ورود به بازار مسکن، سرمایهگذاران چند خانواری باید از توسعه املاک و مستغلات آگاه شوند که این ظرفیت را دارد که مستقیماً بر روی ریسک و سود آنها تأثیر بگذارد. این همان چیزی است که بازارهای فعلی املاک معمولاً به عنوان امتیاز اجاره می گویند.
امتیازات اجاره چیست؟
امتیاز اجاره اساساً تخفیف، کاهش قیمت یا نوع دیگری از منفعت است که توسط مالکان برای ترغیب مستاجر احتمالی برای نقل مکان به ملک خود ارائه می شود. این امتیاز همیشه نباید ماهیت پولی داشته باشد. همچنین می تواند شامل ارائه یک کالا یا خدمات فیزیکی باشد. ارائه امتیاز در اجاره به صاحبخانه کمک می کند تا از هزینه های خالی، نگهداری و بازاریابی جلوگیری کند.
امتیازات اجاره چگونه ارائه می شود؟
امتیازات اجاره معمولاً به روش های زیر ارائه می شود:
- برای ماه اول یا آخر قرارداد اجاره، مستاجر نیازی به پرداخت اجاره بها ندارد
- به ازای هر ماهی که مستاجر همچنان در ملک اجاره ای اقامت می کند، تخفیف اسمی برای اجاره ارائه می شود.
- کاهش در میزان سپرده تضمینی که توسط صاحبخانه جمع آوری می شود
- کمک به مستاجر بالقوه در هزینه های جابجایی
- ارتقاء واحد اجاره ای در قالب یک دستگاه جدید، وسایل روشنایی بهتر یا یک کف کاشی کاری شده جدید
- دسترسی رایگان به امکاناتی مانند سالن بدنسازی، استخر، فضای پارکینگ و غیره که در داخل محل موجود است.
به عنوان یک سرمایه گذار چند خانواده، باید بدانید که این امتیازات اجاره در بازار پررونق اجاره ارائه نمی شود. آنها به طور کلی در صورت رکود یا زمانی که ملک برای اولین بار اجاره داده می شود، ارائه می شود. امتیازات اجاره نیز برای پر کردن سریع جای خالی و جلوگیری از نقل مکان مستاجر موجود ارائه می شود.
انواع مختلف امتیازات اجاره چیست؟
چه فروشنده، چه خریدار یا یک سرمایه گذار چند خانواده باشید، درک انواع مختلف امتیازات اجاره به شما این امکان را می دهد که یک تصمیم سرمایه گذاری آگاهانه بگیرید.
با توجه به پتانسیل تامین مالی، امتیازات اجاره در درجه اول به سه دسته تقسیم می شوند:
- امتیازات اجاره: اینها اساساً تخفیف هایی هستند که برای آپارتمان ها در مرحله اجاره آنها ارائه می شود. چنین امتیازاتی برای اطمینان از اینکه آپارتمان های جدید ساخته شده می توانند به سرعت به سطوح اشغال تعیین شده خود برسند ارائه می شود.
- امتیازات بازاریابی: این امتیازات معمولاً برای املاک اجاره ای ارائه می شود که قیمت آنها بالاتر از نرخ رایج بازار است. امتیاز فقط مکانیزمی است برای بازاریابی ملک به گونه ای که خریداران احساس کنند در هزینه ها صرفه جویی کرده اند
- امتیازات پرچم سرخ: اینها امتیازاتی هستند که حتی پس از انقضای دوره اصلی اجاره همچنان ارائه می شوند. این کار برای اطمینان از اینکه ملک همیشه اشغالی باقی می ماند انجام می شود
پیامدها بر سرمایه گذاران چند خانواده
اگر سرمایه گذاران چند خانواده به دنبال خرید یا تامین مالی مجدد یک ملک اجاره ای هستند، باید بدانند که وام دهندگان اساسا علاقه مند به دانستن ظرفیت تولید درآمد هر دارایی هستند. هنگامی که امتیازات اجاره وارد معادله می شود، هنگام تعیین کل درآمد اجاره، آنها را کم می کنند.
برای اطمینان از اینکه رانتگیر بهترین امتیاز اجاره را دریافت میکند، وامدهنده باید از شفافیت در فرآیند با مستندات مناسب هر دوره اطمینان حاصل کند.
امتیاز اجاره بسته به اینکه چگونه آن را مدیریت کنند، می تواند برای وام دهندگان یک مزیت یا آفت باشد. این می تواند به مالک زمین کمک کند تا در مواقع کمبود در بازار، اجاره دهندگان را جذب کند یا برای سرکوب رقابت در بازار مفید باشد. از سوی دیگر، حذف امتیازات اجاره اغلب ساده نیست، زیرا در غیر این صورت یک رانتی آن را ترک می کند. علاوه بر این، هنگامی که وام دهنده برای وام درخواست می کند، تجزیه و تحلیل امتیاز آپارتمان توسط بانک انجام می شود. این امتیاز می تواند با کاهش ارزش دارایی، ارزش وام را کاهش دهد.
اگرچه وام دهندگان امتیاز اجاره اولیه و امتیاز بازاریابی را نگران کننده نمی دانند، اما از وجود امتیازات پرچم قرمز نگران هستند. اینها نشان دهنده مسائل ساختاری حل نشده در نظر گرفته می شوند و ممکن است به عنوان یک عامل بازدارنده در هنگام پذیره نویسی وام عمل کنند.
افکار فراق
امتیازات اجاره یک راه عالی برای جذب و حفظ مستاجران برای مدت طولانی است. با این حال، برای سرمایه گذاران مهم است که قبل از تصمیم به استفاده از بازار مسکن به عنوان یک وسیله سرمایه گذاری معتبر، مزایا و معایب مربوط به یک امتیاز مکرر را درک کنند.