استاندارد جدید تشخیص درآمد- برون سپاری هاب هند


تقریباً برای همه نهادهایی که تعداد کمی مانند مؤسسات مالی را ممنوع می‌کنند، درآمد بزرگترین رقم واحد مالی استاظهارات رسمی این شکل عملکرد و موقعیت مالی یک واحد تجاری را مشخص می کند. در حالی که ممکن است پذیرفته شود که سود به طور کلی مهمترین شاخص عملکرد مالی شرکت در نظر گرفته می شود، درآمد چندان عقب نیست.

FASB به روز رسانی استانداردهای حسابداری (ASU) را برای شناسایی درآمد مربوط به قرارداد با مشتریان صادر کرده است. در 28 مه 2014، IASB و FASB به طور مشترک استاندارد جدیدی را در زمینه شناسایی درآمد با عنوان “درآمد حاصل از قرارداد با مشتریان”، IFRS 15 برای IFRS و ASC 606 برای GAAP ایالات متحده منتشر کردند. شرکت‌ها در ایالات متحده، عمدتاً شرکت‌های خصوصی که از GAAP ایالات متحده پیروی می‌کنند، باید قوانین جدید شناسایی درآمد را اجرا کنند، اگر قبلاً این کار را نکرده‌اند.

نمای کلی

هیئت مدیره پروژه مشترکی را برای روشن کردن اصول شناسایی درآمد و ایجاد یک استاندارد درآمد مشترک برای IFRS و GAAP ایالات متحده آغاز کرد که:

  • ناهماهنگی ها و ضعف های موجود در سیستم شناسایی درآمد را برطرف کنید
  • یک چارچوب قوی تر برای تجزیه و تحلیل درآمد ارائه دهید
  • بهبود قابلیت مقایسه شیوه های شناسایی درآمد در بین واحدها، صنایع، حوزه های قضایی و بازارهای سرمایه
  • ارائه اطلاعات مفیدتر به کاربران از طریق بهبود الزامات افشا، و
  • با کاهش تعداد الزاماتی که واحد تجاری باید به آنها مراجعه کند، تهیه صورتهای مالی را ساده و ساده کنید.

IFRS 15 روش حسابداری برای تمام درآمدهای ناشی از قرارداد با مشتریان را مشخص می کند. این قانون در مورد کلیه واحدهایی که قراردادهایی را برای ارائه کالا یا خدمات به مشتریان خود به غیر از قراردادهایی که در محدوده سایر استانداردها منعقد می‌کنند، منعقد می‌کنند (مانند بیمه، اجاره، ابزارهای مالی و غیره)

اصل اصلی این است که درآمد زمانی شناسایی می شود که کالا یا خدمات به قیمت معامله به مشتری منتقل شود. اصول IFRS 15 با استفاده از پنج مرحله زیر اعمال خواهد شد:

  • قرارداد(های) با مشتری را شناسایی کنید
  • تعهدات اجرای قرارداد را مشخص کنید
  • قیمت معامله را تعیین کنید
  • تخصیص قیمت معامله به تعهدات اجرای قرارداد
  • زمانی که واحد تجاری تعهد عملکردی را انجام می دهد، درآمد را شناسایی کنید

تغییر جدید در استاندارد نشان می‌دهد که درآمد زمانی شناسایی می‌شود که یک شرکت با انتقال کالا یا خدمات به مشتری به میزانی که شرکت استحقاق آن را دارد (زمانی که مشتری کنترل کالا/خدمات را به دست می‌آورد) تعهدات عملکرد خود را برآورده کند. بسته به اینکه آیا معیارهای خاصی برآورده می شوند، درآمد یا در طول زمان شناسایی می شود، به روشی که عملکرد شرکت را نشان می دهد، یا در نقطه ای که کنترل کالا یا خدمات به مشتری منتقل می شود.

تاثیر

تقریباً همه شرکت‌ها تا حدی تحت تأثیر تغییر زمان شناسایی درآمد یا به دلیل افزایش قابل توجه در افشای مورد نیاز قرار می‌گیرند. علاوه بر افزایش افشاها، تأثیر آن بر مشاغل به صنعت و شیوه های حسابداری فعلی بستگی دارد.

تاثیر بر کسب و کارها

  • تکنولوژی – اکثر شرکت‌ها اعداد درآمد خود را از سیستم صورت‌حساب ترسیم می‌کنند، پس از تغییر در استاندارد، شرکت‌ها باید تغییراتی را که ممکن است برای سیستم صورت‌حساب، فرآیندها و کنترل‌های داخلی لازم باشد، برای جمع‌آوری داده‌های جدید طبق قوانین مشخص شده در نظر بگیرند.
  • قراردادها – شرایط موجود قرارداد با مشتریان فعلی باید بازسازی شود، تحت استاندارد جدید مذاکره شود. قراردادهای جدید مشتری باید ایجاد شود
  • غرامت و پاداش – پاداش و غرامت به کارکنان ممکن است در استاندارد جدید تشخیص درآمد تغییر کند. ممکن است لازم باشد در نظر بگیرید که تغییرات زمان بندی چگونه ممکن است در تشخیص درآمد نقش داشته باشد
  • مالیات: استاندارد جدید بر مالیات ها تأثیر می گذارد و منجر به تغییر در ارائه مالیات های وصولی می شود. اکثر شرکت ها ممکن است مجبور شوند روش مالیاتی خود را برای حسابداری یک مورد تغییر دهند.
  • روابط سرمایه گذار: شرکت ها ممکن است نیاز داشته باشند که شناسایی درآمد جدید و اثرات آن بر امور مالی را برای ذینفعان توضیح دهند.

بهترین شیوه ها

  • آموزش کل تیم مدیریت، ذینفعان، هیئت مدیره در مورد جایگزین های پذیرش تحت استاندارد جدید و تاثیر آن. جلسات آموزشی باید برگزار شود تا تیم برای تأثیر استانداردهای جدید آماده شود
  • توافقنامه ها/قراردادها باید به شیوه ای ساده طراحی شوند که به وضوح تعهدات عملکرد را مشخص کند. هنگامی که یک نقطه عطف خاص به دست آمده است، یک ارتباط واضح با مشتری داشته باشید
  • اطمینان حاصل کنید که در موقعیتی هستید که می‌توانید انواع درآمدها را مدیریت و تشخیص دهید، مانند زمان، درصد تکمیل، مبتنی بر رویداد و غیره و اطمینان حاصل کنید که سیستم صورت‌حساب موجود شما برای رسیدگی به این عناصر چندگانه آماده است.
  • درآمد سالانه یا درآمد دریافتی یکباره (مثلاً اشتراک مجلات) را می توان به صورت ماهانه مستهلک و شناسایی کرد.
  • شرکت های فروشنده کالا باید به بندهای بازگشت/بازپرداخت و گارانتی توجه داشته باشند و در شرایط بازگشت یا استرداد وجه تمهیداتی ایجاد شود.

برای شرکت ها مهم است که بدانند چگونه سیستم جدید رویه های حسابداری فعلی را تغییر می دهد. چه روش انتقالی دنبال خواهد شد؟ فناوری چه نقشی در اجرا خواهد داشت؟ اینها چند سؤال است که نهادها باید زودتر به آنها بپردازند تا نقشه اجرا را ترسیم کنند.


دیدگاهتان را بنویسید