رویداد ها مد و لباس اسلامی و ایرانی؛ مصداق حمایت از کالای ایرانی

انتخاب شعار سال ۹۷ به عنوان حمایت از کالای ایرانی توسط آیت الله خامنه ای، بار دیگر دغدغه های اشتغال زایی و کارآفرینی رهبر انقلاب را با رویکرد بستر سازی برای تولید داخلی را در کانون توجه مردم و رسانه ها قرار دارد.

سالهاست که آیت الله خامنه ای عنوان سال را بر اساس موضوعات اقتصادی و کسب و کار انتخاب می کنند و این قضیه در چند سال اخیر همچنان ادامه داشته است. اقتصاد مقاومتی، موضوعی که شاه بیت سخنان ایشان در یک دهه اخیر به شمار می رود، محور فعالیت های دولت، مجلس و قوه قضاییه برای برون رفت از چالش های اقتصادی کشور به خصوص بیکاری و معضل واردات و کاهش وابستگی به خارج از کشور است.

اقتصاد مقاومتی که نگاه درون زا و برون نگر را به منظور اهتمام وسیع برای به کار گیری همه المان های بالقوه و بالفعل اقتصاد و تولید به کار می گیرد تا زنجیرهای وابستگی به تولید کننده آنسوی مرزها گسسته شود، یکی از راهکارهای اجرایی مهم برای کاهش وابستگی های ایران به اقتصاد نفتی آسیب پذیر خواهد بود.

نیم قرن است که اقتصاد کشور به طلای سیاه، جر عقب ماندگی اقتصادی و فناوری و توسعه بیکاری و افزایش فاصله طیقاتی، ماحصل ارزنده ای برای رشد ناخالص داخلی نداشته و به نظر می رسد، اگر کشور به دنبال مسیری برای تعالی و ارزش آفرینی در هزاره سوم است، می بایست اتکای بودجه سالانه کشور به طلای سیاه از بین رفته و بر اساس اقتصاد دانش بنیان و شرکت های فعال این عرصه به خصوص در عرصه نانو فناوری و فناوری اطلاعات، به سمت تغییر مختصات کسب و کار در قرن بیست و یکم حرکت کنیم.

حمایت از کالای ایرانی و صنعت نساجی

اقتصاد مقاومتی و هم چنین حمایت از کالای ایرانی، دو مقوله متفاوت نیست و هر دو به یک چیز دلالت دارد و آن هم اتکا به قابلیت های داخلی و تشویق و ترغیب سرمایه گذاران و فعالان کسب و کار از دانشگاه تا صنعت و بازار به سمت و سوی مصرف محصولات داخلی و نوآوری محصولات و خدماتی که ارزی آوری برای کشور به ارمغان می اورد. ناگفته پیداست که صنعت نساجی، یکی از قوی ترین و کهن ترین صنایع کشور در یک قرن اخیر، می تواند سکوی پرش ایران در عرصه اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی در سال ۹۷ و در افق ایران ۱۴۰۰ باشد.

صنعت نساجی ایران مدتهاست که با چالش های عمده دست و پنجه نرم می کند و مصداق بارز این چالش ها را نیز میتوان در شرکت پلی اکریل اصفهان که یکی از صنایع فعال نساجی کشور است مشاهده کرد. شرکت سهامی عام که بانماد شپلی، امروزه هر سهمش کمتر از یک آدامس بادکنکی بچه ها (زیر ۵۰۰ ریال) قیمت دارد!

برای حمایت از کالای ایران، ابتدا باید از تولید کننده ایرانی، بازاریاب وطنی ، ساپلایر وطنی و توزیع کننده ایرانی حمایت کرد تا ایرانیان فهیم بتوانند کالای مرغوب و با کیفیت را در حوزه های مختلف از تولید کننده و فروشنده ایرانی خریداری کنند.

همان طور که گفتیم، صنعت مد و لباس به عنوان یکی از مهم ترین صنایع پیشرو در جامعه امروز جهانی ، نقش زیادی در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد ایران دارد. سالانه میلیاردها دلار ارز از این کشور برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی بانوان به خارج می رود و حجم گسترده آن به صورت قاچاق با کالای بی کیفیت که بعضا مشکلات بهداشتی برای مصرف کننده به ارمغان می آورد، وارد کشور می شود.

به این ها باید قاچاق انواع و اقسام پوشاک داخلی هم اضافه کرد که چرخ تولید کننده داخلی از مزون دارها تا کارگاه های کوچک و متوسط را به تعطیلی کشانده و عملا، با هزینه های سربار مثل بیمه و مالیات و امثالهم، فضای فعالیت را برای تولید کننده حوزه مد و لباس بسیار سخت کرده است.

درباره نویسنده

site tow 2

1 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *